Balanshoppning :D 26/5

Ridlärare:  Therese

Elever: Nathalié-Humlan, Josefin-Madness, Stina-Saleta, Lisa-Charbi, Ina-Afrodite och jag-Lucky


Idag så fick hästarna ett lätt pass som dock var lite hårdare för oss ryttare *s*. Vi började med uppvärming i skritt, trav och galopp. I treaven red vi lite skänkelvikning, i galoppen red vi en mycket kort bit (eller jag och Lucky gjorde den kort i allafall) förvänd galopp.

Sedan hoppade vi studs med fyra små saxar. Först hoppade vi som vanligt. Första gången kom jag in i väldigt dålig galopp så vi höll knappt på att ta oss över de små hindren. Blev bättre nästa gång.

Efter detta så gjorde vi knut på tyglarna och hoppade utan att hålla i tyglarna. Jag valde att hålla armarna rakt ut. Kändes som rakt ut i allafall. Det gick också bättre andra gången men första var inte katastrof (enligt mig). Sitsen var lite sämre första bara.

Sedan fick vi ta tyglarna men släppa stigbyglarna. Det var inga större problem. Kände mig hyfsat följsam. Vet inte om första eller andra gången var bäst.

Vi fick göra knut på tyglarna igen och hoppa utan både tyglar och stigbyglar. Jag måste säga att det kändes faktiskt inte så tokigt ändå. Visst att mantag kan vara bra att få ta när man inte har stöd av stigbyglar men.. Nej, kändes inte som några problem. Andra gången försökte jag blunda också men vågade inte riktigt. Blundade en bit över första, sedan tjuvkikade jag, blundade och tjuvkikade igen. Så helt trygg är jag väl inte. Vill kunna se :P Kanske jag vill med stigbygel- och tygelhoppning med?

Det roligaste: Vi kortade stiglädren till jockeyläder och kom två gånger på studsen. Det var lite obalanserat och så smått läskigt då jag kände det som att jag hade absolut minst kontroll under detta moment. Trots "fri" tygelanvändning. Andra gången så kom vi först långt ifrån, det blev trav emellan två av saxarna och allmänt oföljsamt. Tror dock inte att jag störde Lucky i munnen eller ryggen men kanske med min obalans åt sidorna :P

Efter hindren så snubblade han och det kändes ju lite lagom läskigt när jag satt där med knappt n¨ågon balans, jättekorta läder och framåtlutad till på köpet. Vi lyckades dock rätta till det men då råkade vi galoppera in i väggen, alltså med sidan då, inte rakt in. Blev obalans där med men sedan kunde jag pusta ut.

Efter detta så ställde vi alla upp oss på medellinjen för att han en typ av stafett. Vi skulle stå upp i lätt sits/jockeysits hela tiden tills alla hade hoppat och ställt upp sig på medellinjen igen. Vissa hästar var mindre lättstartade än andra.

Den sista övningen kändes en del i benen ;)

Vi avslutade med trav-lättridning utan stigbyglar =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0